Sider

24. september 2009

Hvor mye er en jente verdt?

Mye! Sier nå jeg. Men det er visst ikke alle som tror det..

Nå skal jeg ta opp et ganske alvorlig tema her.. Noe jeg brenner for. Undertrykkelsen av jenter. Om hvor dårlig jenter har det. Jeg fikk Planposten i dag, og det fikk meg til å tenke.. Og nå skal jeg dele det med dere..


Plans jentekampanje













Verden over diskrimineres jenter bare fordi de er akkurat det- jenter. Resultatet av denne kjønnsdiskrimineringen er at færre jenter overlever de første årene, færre jenter går på skole, og jenter giftes bort allerede som barn. I mange samfunn betyr denne forskjellen mellom jenter og gutter, at jentene alltid står bakerst i køen. Dette er for eksempel når det gjeler å få et skoletilbud, helsetilbud, muligheten til å engasjere seg i samfunnet, og egentlig bare det å få oppfylt egne rettigheter. Dette vil "Plans jentekampanje" få en slutt på.

Hvis jenter får mulighet til å "realisere sitt potensial," vinner alle på det! Familie, lokalsamfunn, staten...

Du kan vise din støtte for alle jentene som ikke har muligheten til å si ifra selv.

Gi jenter i Sør ditt ansikt! Legg til et bilde av deg selv på http://www.plan-norge.no/, og vis at du bryr deg.


Visste du at...

... 1 av 7 jenter i utviklingsland gifter seg før de er 15 år?

... 14 millioner jenter mellom 15 og 19 år får barn hvert år?

... 4 millioner jenter kjønnslemlestes hvert år?

... 100 millioner jenter mangler i verden, da de er selektivt abortert bort eller bare "forsvunnet"?
... Over 50 prosent av seksuelle overgrep i verden, begås mot jenter mellom 15 og 19 år?

... 75 prosent alle 15-24-åringer som lever med HIV i Afrika er jenter?

... 62 millioner jenter går ikke på skole?

...70 prosent av de 1,5 milliard mennesker som lever for under en dollar dagen er jenter eller kvinner?

...i flere land har ikke jenter arverettigheter?
  (Kilde: Plans Jenterapport, Planposten 3/09)



Nå oppfordrer jeg dere virkelig til å gå innpå siden >her<, der du kan laste opp ansiktet ditt og vise at du bryr deg. Det er alt de ber om- at du tar et bilde av deg selv, og laster det opp. Det kommer ikke til å bli brukt til noe annet, og det støtter en såå god sak! Så jeg håper dere tar dere bryet. For det har jeg gjort, og sånn ble bildet-->; Kult, sant? Lilla! :) Eller rosa, da.. ^^


Snakkes!

Q: Noen andre som har fått et rosa ansikt tilbake? Det vil si.. Har du lagt inn i bilde av deg selv? :)

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails