Sider

16. februar 2010

Fransk norsk 50-lapp


(ABC Nyheter): Se godt på denne 50-lappen. Syns du den ser norsk ut?

Joda, den skal brukes i Norge.

Men er trykket i Frankrike.

I disse dager kommer de første utenlandsproduserte sedlene etter at Norges Banks egen seddelproduksjon ble nedlagt sommeren 2007.

50-kronerslappen er første seddel ut. Senere kommer franske 500-kronesedler og andre valører på løpende bånd.

Det skal godt gjøres å se noen forskjell på de gamle norskproduserte, og de nye franskproduserte 50-kroningene. Men én forskjell er det. De franske sedlene har en bokstav foran nummeret.
Norske mynter, derimot, forblir kortreiste. De produseres som før på Kongsberg. Det nye er at også myntproduksjonen er lagt ut på internasjonal anbudskonkurranse. Foreløpig skal norske mynter forbli norske fram til 31. desember 2013.
Hm. Jeg fant denne nyheten i stad. Og det minte meg på en gang jeg fikk en 50-lapp av pappa. Og av en eller annen grunn, ville jeg finne den svarte streken midt på lappen. Og holdt den fram for et lys. Men jeg så ikke streken! Så jeg ringte papa, og vi fant ut at den var falsk.

Bare så du vet det; pappa hadde fått den seddelen i butikken. Så det må være ganske enkelt å få gjennom falske lapper i kassa. For ingen gidder vel å sjekke en liten 50-lapp?

Dette er helt feil. Man forfalsker ikke penger. Man gjør det bare ikke. Det er fy-fy.
Og i alle fall ikke i et så rikt land som Norge. ugh!

Jaja. Da skal jeg.. gjøre noko annet.



 

1 kommentar:

Sunniva sa...

Var vanskelig å finne frem hvor jeg skulle kommentere her på blogspotxD Men jeg likte bloggen din og det er kuuult om du vil lese min fast, da leser jeg selvfølgelig din og ((( :

Related Posts with Thumbnails