Sider

17. desember 2009

Money money money



Penger, penger, penger. Det var temaet for engelsk-tentamen i dag.

Jeg satt helt til kvart over 2! Wææ. Jeg vet egentlig ikke hvordan det gikk. Men jeg tror det gikk passe bra. Oppgavene var ikke akkurat særlig artige, men sånn er det da på tentamener.

Og temaet er jo noe å tenke over, da.. Tenk! Hvor avhengig vi er av penger. Vi kunne ikke klart oss uten. Penger er enn så stor del av samfunnet og tiden vi lever i.

Her i Norge er vi jo egentlig ganske bortskjemt. Verdens beste land og bo i og et av de rikeste også. Vi får lommepenger, ikke krig, mat på bordet, senger å sove i.. Og så klager vi fremdeles. "Neei! 50 kroner er for lite i ukelønn." Jeg kjenner igjen meg selv. Huff.

Og.. Er det ikke rart at her i Norge er det flere og flere som blir deprimerte? Det er en stor sykdom det nå. Skulle det ikke være så bra å bo her, da?

Vi har nok et luksusproblem.
Klarer ikke sette pris på hva vi faktisk har.
Går det an å ha det for bra? Det tror jeg nok.

Shopping, hæ? Det er en huuge hobby for mange. Kunne dra ut i byen med mye gryn i lomma og kjøpe klær i haugevis. Fordi vi har penger. Og vi kjøper ting vi ikke har bruk for- som vi ikke egentlig trenger. Men vi kjøper likevel.

Meen.. Da kommer jo spørsmålet opp; skal vi la være å ha det så godt når vi har muligheten til det? For det er jo rart at vi skal gå rundt i fillete klær her i Norge når vi faktisk har penger. Jada, jada, jeg vet. Jeg skal ikke skrive mer om akkurat dette. Da vil jeg virke for bortskjemt.

Jeg synes vi bør bruke penger på det vi faktisk trenger. Det rima!
Tenke over hva vi bruker pengene våre på.
Ikke ta ukelønn for gitt - jobbe for dem.
Rett og slett... Tenke litt over hvor godt vi har det.
Og passe på pengene. Så de ikke forsvinner, men blir brukt til noe fornuftig. Ikke turer på Rema100 f.eks.




1 kommentar:

Yngvild sa...

Fint innlegg (L) Tror jeg har hatt den heldagen der en gang, jeg også. Hvis det er den med hun dama som grunnla Body Shop og sånt?
Vel uansett, du går sikkert på Vikhammer ungdomsskole du, da? Søskenbarnet mitt "graduated" derfra i fjor! Lite kult, liksom xD

Related Posts with Thumbnails