Sider

21. desember 2009

Sjokoladetrøfler er så godt!

Det er det virkelig. Himmelsk. Men koster utrolig mye på butikken. Skikkelig eksklusivt.

Men tenk, da. Hvor bra hadde det da ikke vært å kunne lage selv? Jeg var innpå klikk.no nå akkurat, og så fant jeg >denne< siden. Og den viser hvor enkelt det er å lage slike trøfler.

For dere som lurer, er sjokoladetrøfler.. en slags "sjokoladekule." Deilige trilla sjokoladekuler. Slike:



Nam <3

Dette er hva som stod på siden:
Du trenger ikke mye for å lage lekre sjokoladetrøfler. I utgangspunktet trenger du sjokolade, fløte og kakaopulver.


De tre ingrediensene er grunnoppskriften. Utover de tre kan du variere i det uendelige.



Vi tar det fra begynnelsen:

1. Kok opp fløten.

2. Knus sjokoladen.

3. Hell fløten over sjokoladen. Rør rundt til du har en jevn blanding.

4. La det avkjøle seg, ca 2 timer i kjøleskap. Du har nå laget en ganache. Gratulerer.

5. Trill kuler (bruk gjerne plastikkhansker).

6. Rull dem i kakaopulver.


Det er fremgangsmåten. Noen vil kanskje savne smør i oppskriften. Det er ikke noe i veien for å blande inn smørterninger, men det er strengt tatt ikke nødvendig (og i en streng definisjon av ganache er det bare fløte og sjokolade).




Hvor mye av hver?


Hvor mye sjokolade? Og hvor mye kremfløte? Generelt kan man si at du må bruke dobbelt så mye sjokolade som fløte. (Dersom du skal lage glassur til kake er forholdet 1:3). Dersom du har 200 gram sjokolade trenger du altså 1 desiliter kremfløte.




Hvordan kan jeg variere sjokoladetrøflene?

Det er lett å variere sjokoladetrøflene. En måte er å tilsette ulike gode drikker som passer til sjokolade. Det skal ikke mye til, bare en liten klunk. Smak deg fram!
Hvis du har lyst til å lese mer om dette, kan du trykke på linken til siden.

Høres ikke det godt ut, så vet ikke jeg. Dette skal i alle fall jeg prøve ut. Hva med deg? =P




1 kommentar:

Yngvild sa...

Skjokoladetrøfler er best :)
Men jeg tror jeg har en enda lettere oppskrift enn den der, faktisk!

Related Posts with Thumbnails