Sider

13. januar 2010

Black hand



Hva ser dette ut som? Jeg skjønte ikke hva det var først når det kom fram på skjermen, men så fant jeg det ut. En hånd! En virkelig mørk hånd. Som tilhører en aboriginer. Og jeg synes det er kult, jeg. Og rart å tenke på hvor stort sprik det er mellom hudfargene våre.

Jeg fikk bare lyst til å slenge inn et lite innlegg her før jeg køyer. Har akkurat sett ferdig filmen "Rabbit-proof fence." Det er en film om "de stjålne generasjonene;" basert på en sann historie. Og den foregår i Australia, Oseania. Den handler om aboriginerne.



De stjålne generasjonene, er et navn man bruker på noe grusomt som skjedde med aboriginerne fra 1910-1970. De "hvite myndighetene" innførte et system som sa at de skulle fjerne alle barn fra hjemmene sine. Alle aboriginerbarn. Men egentlig for det meste "halv-aboriginere." Halvt svart, halvt hvit. For hvis disse kunne kjemmes bort, kunne Australierne bli hvite etter noen år. Taddaa! Åh, så bra det ville blitt, liksom. Ironi.

Jeg skal ha en samfunnsfagframføring om dette på fredagen. Om de stjålne generasjonene. Som jeg ikke har hørt noe om før nå. Gah! Men det er i alle fall spennende stoff.

Derfor passet denne filmen midt i blinken. Men, åh! Den var så trist. Likevel anbefales den. Sterk moral!

Sleep tight.



Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails