Sider

18. januar 2010

Jeg bare elsker nordlys!


See da!
Dette nordlyset kom fram på himmelen i går i Bø i Vesterålen.. I, i, i..
Og er det ikke bare ubeskrivelig vakkert?
Noen av dere har kanskje også hørt om eller lest (eller sett) boka "Northern Lights" av Phillip Pullman. Okey, nå er tittelen skiftet om til "Det gylne kompasset," ved en feil. Da er det vel kanskje flere som vet hva jeg snakker om. Hm,, Lurer på hvor andre-filmen blir av?

Dette var bare en digresjon. Typisk meg. Anyways!
Som jeg sa; er ikke nordlys bare så fint å se på? Jeg har sett det selv med mine egne øyne, men aldri noe virkelig spektakulært, liksom. Ikke som dette her. Det håper jeg virkelig jeg får sett engang.



Men hva er egentlig norlys? Googler, googler... Yeey! >Denne siden< hadde visst noe å fortelle meg om dette fenomenet; Aurora.. uhm.. Polaris. Altså nordlys;
Hva er det egentlig? Nordlys oppstår når store mengder elektriske partikler (elektroner) med stor hastighet kommer inn mot jorda langs magnetfeltet og kolliderer med de øvre lag av atmosfæren. Gassen vil da lyse. Det ligner litt på det som skjer i et lysstoffrør. Fargene gjenspeiler hvilke gasser som finnes der oppe. Den gulgrønne fargen som særpreger nordlyset kommer fra oksygen. Det røde skyldes også for det meste oksygen, men nitrogen bidrar også. Det fiolette vi ofte ser i nedkant av nordlyset kommer fra nitrogen, og det samme gjelder det meste av det blå. Kilden for de elektriske partiklene er sola, og forholdene på sola avgjør om vi får nordlys. Partiklene strømmer ut fra sola, noen av dem fanges inn av jordas magnetfelt og finner veien ned til polområdene langs magnetfeltet. Men først har de vært en tur ute på nattsida av jorda og fått ekstra energi i magnetfeltet der. Hva som egentlig skjer der ute forstår vi ennå ikke godt.
Okey. Ikke at jeg skjønte alt det der, eller i det hele tatt gadd å lese det, men yeye. Da har jeg en forklaring i alle fall!

Og by the way! Jeg spiller denne sangen på piano at the moment. Veldig glad nå i forkortelser av engelske uttrykk som ikke er forkortelser lenger, hæ?

Hmpf. Jeg fant den ikke på Youtube. Svikta! Den heter i alle fall 'Dreams' og er skrevet av ei Kristine Bratlie. Sangen er sånn ganske fin, og lærer'n min forventer at jeg skal spille den på en konsert om to uker. Jadda! Gøyt.

>Dette< er i alle fall bloggen hennes. Der har hun masse andre sanger.



Huff, jeg savner våren. Jaja!

Byes!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails