Sider

27. november 2009

Dyremishandling

Hei.
Det at jeg har blitt medlem av "Dyrevennlige bloggere" har fått meg til å oppdage; oj! Jeg har jo ikke skrevet noe om dyremishandling før. Og jeg skammer meg for det. Så jeg gjør det nå. (Du kommer forresten inn på "Dyrevennlige bloggere" hvis du trykker på hunden i sidebaren)

Jeg har en katt. Som jeg elsker høyt, og som er som en søster til meg. Hun heter Miss, og jeg kunne ikke tenkt meg å leve uten henne.. Men det må jeg vel en gang..


Min puusa..

Jeg skjønner ikke hvordan noen klarer å gjøre noe vondt mot sånne vakre små? Kan du skjønne det?

Dyr lider. Over hele verden. Hver dag. Nå. Det er vanskelig å skylle over seg, er det ikke? Dyr lider av mange forskjellige grunner.. Det kan være at eierne ikke tar godt nok vare på dem, at de rett og slett mistrives, eller at det blir gjort med vilje. Alt som gjør at et dyr ikke har det bra.

Dette er hva ung.no har skrevet om hva Dyremishandling er:
Hva er dyremishandling?
Alt som kan gjøre at dyr ikke har det bra, og lider, kan regnes som dyremishandling eller dyreplageri. Dersom noen lar hunden sin være alene hjemme i dagevis uten tilsyn og selskap, er det dyreplageri. Dersom noen unnlater å mate dyrene sine, er det dyremishandling. Dyr vil heller ikke ha det bra dersom noen lar dem bli igjen i en innestengt bil i sommervarmen, uten å ha et vindu åpent. Slag, spark og annen vold mot dyr er en av de verste formene for dyremishandling.

Noen som har sett videoer av pelsoppdrett etc. der ute? Det har jeg. Og jeg ble kvalm. Rett og slett. Det var så fælt. Tenk at folk kan gjøre sånt mot dyr, da. Jeg anbefaler ikke folk å se slike filmer. Men å tenke over hva som blir gjort mot dyr.

Og tenk også på hvordan dyr blir behandlet i forskningen. De brukes til forsøksdyr. Ikke bra..

Tenk! Dyr er levende skapninger. De puster, de spiser, de beveger seg. Levende! De har følelser.. Og det er det ikke lett for folk å forstå, ser det ut som..




Som jeg har sagt; jeg skjønner ikke hvordan folk kan mishandle dyr. Men jeg leste litt på ung.no, og der så jeg noen grunner..

1) Ikke med vilje. Eieren vet ikke hvordan han/hun skal ta vare på dyret sitt. På en god nok måte.
- Med vilje; Det er vanskelig å forstå hvorfor noen vil plage og mishandle dyr. Men det kan være fordi..
2) at de synes det er morsomt å se på hvordan et dyr reagerer. Som en slags underholdning.
3) eieren har blitt sint, og lar det går utover dyret.
4) dyret gjør ikke "som eieren ber den om å gjøre," derfor straffer eieren den.
5) kanskje for å tøffe seg? Vise makt?



Har du noen gang vært på sirkus?
Jeg og. Men tenk på hvordan dyrene blir behandlet.
Ikke alltid like bra.

Jeg vet ikke, jeg. Jeg synes uansett det er grusomt. Men hva sier loven?

Dyrevernloven skal verne dyr mot mishandling og uverdig behandling.

Maksimumsstraffen for ulovlig dyremishandling er tre års fengsel. Strafferammen ble hevet i 2001. Inntil nå har straffen for dyremishandling vanligvis vært en bot på 1000-5000 kroner.

En person som er dømt for dyremishandling mer enn én gang kan tape retten til å eie dyr eller ha med dyr å gjøre. Det finnes ingen oversikt over personer som er fradømt retten til å ha dyr, og det føres heller ingen form for kontroll med hvem som anskaffer seg dyr. Den som har medvirket til dyremishandling, kan også tape retten til å eie dyr eller ha med dyr å gjøre.
Tatt fra ung.no.

Jeg synes uansett denne straffen er for mild. Det er jo et levende vesen vi snakker om her. Vi mennesker er ikke mye mer verdt enn andre dyr! Vi tenker jo på oss selv som "the kings and queens of the world." Og det er vi ikke. Vi deler denne verdenen med andre skapninger. Som også er viktige for oss. Vi har kanskje "makta," men hvorfor misbruke den..

Så.. Jeg oppfordrer deg; hvis du ser at et dyr blir plaget på en eller annen måte, kontakt dyrevernet. Og si i fra til eieren. Ingen fortjener å bli behandlet slik.

Hvis du vil lese mer om dyremishandling generelt, men på et lettfattelig språk, trykk på: -->
Ung. no om Dyremishandling


Tungt innlegg. Jeg vet. Og langt. Men; det er viktig.

Hva er DIN mening?

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails